۲۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵

بعد از تصمیم کمیته بین المللی المپیک؛

سهم کشتی ایران از کاهش اوزان المپیک چیست؟/ روس‌ها در اندیشه اعمال نفوذ

سهم کشتی ایران از کاهش اوزان المپیک چیست؟/ روس‌ها در اندیشه اعمال نفوذ

مدال آورترین رشته ورزشی ایران در حالی روزهای حساس و سرنوشت سازی را پشت سر می گذارد که برای بقا در جمع رشته های ورزشی المپیک، باید تغییرات تازه ای را در اوزان هفتگانه خود تجربه کند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرمان اعمال تغییر و تحولات کشتی از اواسط سال گذشته صادر شد، همان روزهایی که کمیته بین المللی المپیک خبر از حذف احتمالی این رشته از بازیهای المپیک 2020 را منتشر کرد و شوک بزرگی را به اهالی این رشته در سراسر جهان بوجود آورد. البته از همان روز کمپین های مختلفی از سوی چهره های مطرح سیاسی و  ورزشی جهان راه اندازی شد و ورزشکاران و ورزش دوستان بسیاری از کشورها با شعار " المپیک بدون کشتی، هرگز" برای بقای این رشته در بازیهای المپیک وارد عمل شدند.

نخستین تبعات تصمیم کمیته بین المللی المپیک، تغییر و تحولات اساسی در ریاست فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) بود که طی آن رافائل مارتینتی سوئیسی پس از سالها تاخت و تاز و زد و بند، از راس امور کنار گذاشته شد و نناد لالوویچ صرب جای او را گرفت.

اما دومین اتفاق مهم و بزرگ این عرصه مربوط به اظهارات اخیر  "ژاک روگ" رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در حاشیه رقابتهای دو و میدانی قهرمانی جهان در مسکو بود که حکایت از کاهش دو وزن از کشتی آزاد و فرنگی مردان و اضافه شدن دو وزن جدید به کشتی زنان در بازی‌های المپیک 2016 داشت. هر چند هنوز مشخص نیست کدام وزن از کشتی آزاد و فرنگی حذف خواهد شد، اما آنچه مسلم است بسیاری از کشورهای صاحب نام و بانفوذ کشتی دنیا در صدد آن هستند که بهترین استفاده را از این تغییر و تحولات ببرند.

با مرور تاریخ پر فراز و نشیب کشتی خواهیم دید که کشتی در طول تاریخ رقابتهای جهانی و المپیک با تغییر دراوزان مختلف خود مواجه شده و مطمئنا مورد اخیر نیز آخرین تغییر در قوانین و ساختار کشتی نخواهد بود، اما به گفته بسیاری از کارشناسان و گوش شکسته های کشورمان، این تغییرات نه تنها سودی برای کشتی ایران ندارد، بلکه ممکن است به ضرر ما نیز باشد.

برخی از چهره های نامدار و بزرگ کشتی ایران با اظهار تاسف نسبت به این تصمیمات که مدام باعث تغییر و تحولات قوانین این رشته می شود، به عدم حضور نماینده از ایران در جمع اعضای کمیته بین المللی المپیک و فیلا انتقاد می کنند. برخی دیگر نیز به سوء مدیریت موجود در کشتی ایران در این شرایط خرده گرفته و معتقدند تصمیمات فیلا و IOC هر چه که باشد باید بتوان با آن کنار آمد و تغییرات را به فرصت تبدیل کرد.

از سویی دیگر خبر می رسد متولیان کشتی روسیه نیز در نظر دارند با اعمال نفوذ در فرایند انتخاب و گزینش اوزان مورد نظر فیلا برای حذف از کشتی مردان و اضافه شدن به کشتی زنان، بهترین بهره برداری را از تغییرات اخیر ببرند. مطمئنا این احتمال چندان دور از ذهن نیست چراکه روسها در طول سالهای گذشته نشان داده اند برای رسیدن به اهداف خود از هیچ راهی، ولو تطمیع و تبانی با اهالی بانفوذ فیلا خودداری نمی کنند.

این احتمال تا جایی قوت گرفته که برخی از صاحب نظران کشتی معتقدند روس‌ها با جدیت به دنبال حذف وزن 55 کیلوگرم هستند، چرا که احتمال کسب مدال در این وزن، نسبت به اوزان میانی و سنگین وزن برای آنها بسیار کمتر است. ضمن اینکه روس‌ها شانس اضافه شدن دو وزن به کشتی زنان را نیز دارند و می توانند با بهترین استفاده از این فرصت، اوزان پر شانس خود را در کشتی زنان تقویت کنند. این در حالیست که ایران فاقد کشتی زنان است و قطعا در رنکینگ کلی مسابقات جهانی و المپیک، شانسی برای مقابله و رقابت با مدعیان بزرگی همچون روسیه و امریکا را نخواهد داشت.

آنچه مسلم است انتخاب وزن مورد نظر و حذف آن از جمع اوزان هفتگانه کشتی مستلزم طی روندی قانونی و راضی کننده برای تمامی فدراسیون های ملی این رشته است و قانونا فیلا در این خصوص یک جانبه تصمیم گیری نخواهد کرد، اما سوال اینجاست در صورت برگزاری نشست و همه پرسی با حضور نمایندگان فدراسیون های ملی کشتی و همچنین اعضای فدراسیون جهانی، ایران جایگاهی در این بین دارد و یا نماینده ای توانمند و بانفوذ از ایران می تواند در جمع تصمیم گیرندگان اصلی کشتی جهان حضور داشته باشد؟

متاسفانه باید به این واقعیت اعتراف کرد اگر روال حضور ایران در محافل بین المللی ورزشی به ویژه نشست های فیلا و همچنین جلب نظر و توافقات دیپلماتیک با دیگر کشورهای بانفوذ و صاحب نام، همانی باشد که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم، بهتر است از هم اکنون خود را آماده پذیرفتن یک شکست دیپلماتیک و بین المللی تازه کنیم!

مگر اینکه تا آن زمان، اتفاق فرخنده و مبارکی در راس امور ورزش ایران و به تبع آن ریاست فدراسیون کشتی به وقوع بپیوندد تا شاید ایران بتواند پس از سالها انزوای بین المللی در عرصه های مدیریتی ورزش، قد علم کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

کد خبر 2113611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha